[ Nahý, nebo oblečený?] [Nevadí sex, ale vyměšování] [Pornografie versus násilí]

MUDr. Radim Uzel a nahota

Nahý, nebo oblečený?

Když dorazili katoličtí misionáři k některým primitivním africkým kmenům, zjistili ke svému zděšení, že funkce oděvu je u nich právě opačná než v naší vyspělé civilizaci. Jednotlivé části oblečení tam sloužily ke zdůraznění sexuálního vábení. Ženy, ačkoliv chodily celý den nahé, oblékaly si večer k rituálnímu tanci šat z listí nebo peří, tento oděv však ihned po skončení tance zase svlékaly, aby dráždivý podnět nebyl příliš silný. Bohabojní misionáři rozdali ženám šátky a doporučovali jim alespoň částečně zakrývat nahotu. Nevděčné ženy však tyto šátky okamžitě odhazovaly do řeky nebo ukrývaly na tajných místech, a když byly vyzývány k tomu, aby se zahalily, odpovídaly téměř jednohlasně: "Nikoliv, nezakryjeme svá těla, protože bychom se styděly, byla by to hanba."
Tato národopisně historická exkurze nás nenápadně upozorňuje na rozmanitou funkci oděvu v zakrývání nahoty. V našich zeměpisných šířkách bychom se asi se zlou potázali, kdybychom oblékali šat jenom z důvodů zvýšení sexuální stimulace, zatímco nahota by byla eroticky neutrální, neřkuli tlumivá. Původní funkce zakrývání těla oděvem u našich prapředků obývajících tyto krajiny byla asi velice prozaická. Země oplývá nejen mlékem a strdím, ale také občasnými mrazy, takže oděv nahrazující husté tělesné ochlupení v chladném počasí zahřeje.
V zemích židovsko křesťanské kultury, jakož i v jiných oblastech kulturního vlivu četných jiných náboženství, pak zakrývání nahoty, především genitálu, má charakter rituálně posvátný.

Nevadí sex, ale vyměšování

Biblické vyprávění o Adamovi a Evě, kteří teprve v okamžiku ochutnání plodu ze stromu poznání zjistili, že jsou nazí, použili tedy fíkové listy, což posléze Hospodin vylepšil koženými suknicemi, je spíše symbolické. Proč by se měl člověk stydět zrovna nad obnažením určitých částí těla více než nad obnažením částí jiných?
Všechny primitivní civilizace považují pohlavní styk za něco zcela samozřejmého a veskrze mravného. To více se stydí za vyměšování, za vykonávání malé i velké tělesné potřeby. Takže to původní přikrývání choulostivých tělesných partií asi nebylo skrýváním orgánů rozmnožovacích, ale spíše vyměšovacích.
Není snad zapotřebí zdůrazňovat, že potírání a restrikce sexuality se jeví jako velmi vhodná zbraň k ovládání světa. Ovládání dvou základních tělesných funkcí - potravy a sexu pomáhají k ovládání člověka i ve všech dalších sférách jeho činnosti. Ne nadarmo tedy patří půsty a pohlavní askeze k hlavním zbraním totalitních ideologií, přičemž sexualita je daleko účinnější zbraní než jídlo. Prezentace nahoty tak představuje hřích daleko závažnější než požití vepřového párku na Štědrý den.
Hranice odlišného vnímání nahoty neprobíhá jenom mezi 19. a 20. stoletím, mezi přírodními a "civilizovanými" kulturami a mezi katolickou a protestantskou Evropou, ale dokonce i mezi jednotlivými rodinami tady a teď. Někde je nahota považována za úzkostlivé privatissimum, děti vidí nahou maminku nebo tatínka tak nanejvýš klíčovou dírkou koupelny, jinde se s tím nedělají žádné štráchy, rodiče se před dětmi nestydí, společně se koupají nazí nejen v přírodě, ale i v koupelně. Jistě není možno jeden přístup vyzvednout a druhý zatracovat, každý jistě může dělat, co je jeho srdci milo, nicméně si však nemohu odpustit poznámku, že otevřený přístup k nahotě je zdravější a více normální než tajný voyerismus klíčové dírky.

Pornografie versus násilí

Velmi často bývá do jednoho pytle házena pornografie a násilí. Dokonce i vědecké studie potvrzují, že v souboji nahoty s brutalitou vítězí lidská přirozenost, jakékoliv zobrazení násilí zejména v účinku na mladou generaci je neporovnatelně škodlivější než expozice i vysoce názorných erotických materiálů, pokud se ovšem nejedná o aktivity úchylné.
Dovolím si s plnou zodpovědností prohlásit, že expozice nahoty a nedeviantní sexuální aktivity není škodlivá v jakémkoliv věku. Jako důkaz by snad mohly sloužit některé závěry sexuologických výzkumů Paula Gebharda a F. M. Christensena. Většina mužů odsouzených pro voyerismus udává pozdější poučení o sexu, později v životě viděli ženský genitál a mají výrazně méně mladších sester. Také exhibicionisti pocházejí většinou z puritánských rodin, nahota byla před nimi většinou úzkostlivě tajena. Muži, kteří navštěvují v mládí nudistické pláže, mívají méně problémů ve svém sexuálním životě.
Také přírodní národy mají ve svém sexuálním životě mnohem méně problémů než nositelé falešných nánosů různých náboženských a kulturních zákazů a restrikcí. O této skutečnosti nás ovšem už téměř před sto lety přesvědčil náš slavný moravský rodák Sigmund Freud.

MUDr. Radim Uzel, CSc.