Nahy clovek - sexualni symbol, nebo obraz prapuvodni lidske podstaty?

Leckdo by tyto dve moznosti shrnul jednoduse do jednoho radku a zustal by u zabehnuteho: nahy clovek = popud k sexualite, pritazlivost mezi pohlavimi, sexualni vybiti. To je asi nejcastejsi duvod jak se divat na svleceneho cloveka. Tyto duvody jsou v dobe televize, videa i jinych medii, ze kterych pasivne prijimame informace a vjemy, zcela prirozene. Staticke obrazy, nekdy pohybujici se obrazy na nas pusobi vyhradne svoji vizualni strankou. Odpada tedy moznost jakekoli konverzace mezi divakem a predstavitelem onoho obrazu nebo filmu. Pri dnesnich technickych moznostech mame tedy prilezitost, jak v teple svych domovu sledovat nejen sexualni symboly (aniz bysme byli donuceni tyto zvat na sklenicku, ci rande), ale i treba bitvu o Anglii, pri ktere zase s rozkosi chroustame bramburky a desivost deje bereme jako cosi vzdaleneho, co nas z nasi pohovky nema narok nadzvednout. A to je voda na mlyn filmovym producentum a fotografum. Kdykoli je treba upoutat pozornost, zobrazi se nejaky soucasny symbol. Damska raminka, detail vystrihu nebo pozadi. To je zaruka, ze pri slednuti takoveto fotografie treba na billboardu, sklouzne ridicovi prinejmensim noha z  plynu. Nahy clovek je tedy pouzivan k ucelum ziskani pozornosti a podle zkusenosti nas vsech se tak deje dosti spolehlive. Ale beda, pokud je nase osoba donucena presunout sve dolni koncetiny z vodorovne do svisle polohy a ucinit nejaky samostatny krok. Nemyslim jit do prace nebo navstivit tchyni. Mate pravdu, myslim realny kontakt s onim clovekem, ktery je, stejne jako na zacatku, porad jeste pro nas zcela nestoudne nahy. Pridal bych jeste trochu pod kotel a rekl bych, ze tim clovekem jsem primo a bez okolku ja. Chapu, na lidi se musi opatrne. Takze beru zpet a zatim zustanu u pro me nepochopitelnych lidi, kteri kolem mne klidne projdou a aniz by brali ohled na svuj vrozeny stud a tradici - nemaji na sobe ale zhola vubec nic. Sexualni symbol razem zmizi do pozadi a tvari v tvar tvrde realite vyvstanou uplne jine dojmy. Dusevne vychyleny? Exhibicionista? Provokater? Pokud se tento clovek objevi v metru, Bile labuti nebo na Hlavnim nadrazi jde bud opet o akt ziskani pozornosti nejakeho vyrobku nebo o skutecne vychyleneho cloveka. Tento pak k jeho skode promarni mnoho volneho casu na policii, ci lecebne. Jinak receno: nahac mezi oblecenou vetsinou je jako pivar navstevou v klubu dietaru. Cloveka dbajiciho tradice a starych mravu muze daleko vice vyvest z miry pritomnost uplne jineho naheho cloveka. Pri sberu lesnich plodu, klestice si dosud neproslapanou cesticku, najednou a bez varovani narazi tradicionalista na spolecnost, kde neni jeden nahac vzbuzujici pozornost sveho okoli svoji vyjimecnosti, ba ani reklamou na zadny vyrobek. Je tu cela spolecnost nahacu, kteri nepropaguji ani sexualni symboly, ani nejnovejsi produkty, dokonce ani sami sebe. Oni se naopak chovaji uplne a navlas stejne jako ti normalni, slusni lidi tam na druhem brehu rybnika. Tady klasik strnule zasne nad sebemensim duvodem, ktery tyto lidi nuti takto se zostudovat pred kolemjdoucimi a snad i mezi sebou! Deti skotaci, maminky chystaji svacinu, tatinkove v polostinu "premysleji". Nahodily navstevnik klesne do travy, otre prekvapene celo a pomalu ale jiste nasava atmosferu volnosti, ohleduplnosti a neobycejneho sepjeti lidi s prirodou. Takto nejak by se dal popsat prvni dojem z naturisticke plaze. Tady jiste namitnete, ze to neni vubec nic noveho a ze tohle je u nas uz na kazdem kroku. Trochu mate pravdu, v "kazdem kroku" se nezasveceny notne myli. Podle neustale aktualizovaneho seznamu naturistickych lokalit u nas, je techto mist u nas 82. Obci je v CR cekem neco pres 4000. Suchoparnou mluvou cisel je tedy jedna naturisticka plaz na 49 obci. Pritom skoro kazda vesnice ma svoje koupaliste, kde se kazde leto cvachta celych 99,9% lidi, samozrejme v  plavkach. A tu je nas znamy nahac opet stredem pozornosti a pokud se cirou nahodou objevi na koupalisti v Dolni Horni, tak je z toho razem pozdvizeni, rekneme halo. Mate pravdu, je to zase jeden, ktery se sice nepromenuje jako ten z Hlavniho nadrazi, klidne si lezi jako vsichni ostatni, neprovokuje, ale je "dost divnej". Tady na sebe bere nahy clovek ten nanos nespoctu nasich medialni zazitku, ve kterych je prece nahe telo stredobodem zrychleneho tepu, mimoradne situace, popudem pro akt zachovani rodu. A tenhle? Ten nejspis ani zachovat rod neumi, kdyz se chova takhle uplne jako vsichni okolni plavkaci. Tot nazor tradice. Presneji tradice oblecene.

Spolecenstvi nahacu ma ale dnes uz i svoji vlastni tradici, ktera saha az do zacatku minuleho stoleti. A podle zkusenosti vzdy zapolila se stejnymi neprateli jako ma dnes, po sto letech. Nahe telo je odjakziva sexualnim objektem, ktery prvoplanove budi z hlubsiho ci melciho drimotu nejnizsi pudy. Tradice nudistu je vsak zalozena na uplne jinych zakladech nez je erotika nebo sex. Asi mnozi z nas uz narazili na napis FKK - Freie Körper Kultur, tedy svobodna kultura tela. Kultura, to je vzdy jakasi nastavba urciteho zakladu, nejaky stupinek, ktery odlisuje jednu skupinu lidi od druhe, nebo je take spojuje. Kultura nudistu je zalozena na zakladech vlastniho pocitu volnosti a svobody. A protoze v normalni lidske spolecnosti neziji od sebe oddelene individuality, tak prichazi do hry vzajemny kontakt mezi jednotlivymi lidmi, pripadne skupinami. V tomto souziti se nahe telo vzdaluje prime pozornosti zucastnenych a do popredi vyvstavaji spolecne zajmy, ktere nezahrnuji eroticke a  sexualni praktiky. Na nudistickych plazich proto zahlednete skutecne tentyz obraz, jako znate z beznych plazi, kde jsou vsichni obleceni. Erotika je jiste soucasti zivota drtive vetsiny nudistu a nijak se ji jiste od ostatnich lidi nelisi. Erotika vsak neni znakem verejneho zivota nahacu, patri do soukromi kazdeho z nich. A tady uz muzeme opet zminit nas znamy vjem ze sledovani TV nebo filmu. Na obrazovce na nas jednostranne pusobi dej, akteri. Ve spolecnosti nahacu jsme primo v interaktivni pozici a nase szivani se s denim okolo nas je mnohonasobne intenzivnejsi. Komunikujeme s okolim, poznavame nove pratele, zajimaji nas jejich nazory a otazka obrazu, vzhledu se opet vzdaluje a nabira na nepodstatnosti. Samozrejme jsou taci, kteri nudistickou plaz pojmou jako svuj zvoleny kanal na verejne TV a  take toho podle toho vyuzivaji. Tito lide jsou ale postupne zatahovani do svych neustale se opakujicich myslenek, ktere je drive nebo pozdeji od spolecnosti oddeli a jim nezbude nez se svymi "zazitky" stravit zbytek sveho zivota. Jsou to vlastne obeti svych zazitku, ktere sice vstrebaji, ale nedokazi je nalezite vyuzit ve svuj prospech. Slovo nudismus ma v soucasne dobe uz nadech minulosti, zazloutlych fotografii zapadonemeckych casopisu 50tych let. V tu dobu zacala vznikat FFK centra v primorskych letoviscich, mnohdy primo cela mesta pro nahace. Postupem casu se zacal propagovat termin naturismus, kterym se nyni oznacuje vse co souvisi s nudismem. Ja bych tento novejsi termin pojal jako vztah nahacu k prirode, nicmene dnes at jedete do pavilonu v Koversade, ci hotelu ve Valalte, tak jste vzdy navstevniky naturistickeho centra. Podle me je to jen mateni pojmu, neco jako pojem "prezident". Drive byl prezident republiky, dnes je krome neho jeste tisice dalsich prezidentu, Vaclavem Havlem pocinaje a treba prezidentem Velkeho dechoveho orchestru Frantiska Kmocha konce. Vratim se jeste k nudistum a jejich stylu. Ten je pro svoji atraktivnost zneuzivan snad ze vsech stran. Nejmarkantnejsi priklad je jiste ve filmech a fotografiich, ktere v zadnem pripade neprinesou onen kyzeny zazitek z volneho pohybu u vody, v prirode. Nicmene pro svoji "pohodlnost konzumace" jsou velmi zadany a producenti se predhaneji ve sve tvorbe. Vysledek je samozrejme stejny jako vyhled naseho znameho pana mezi dvema keri, kde ma nejlepsi vyhled na nejlepsi obeti sveho zakrnujiciho mozku. Mozna reknete, ze to jsou zakonitosti a pravidla platici v kazde spolecnosti at jde o nahace, nebo ne. Mate plnou pravdu. Mezi nahaci nebezi o mimoradnosti jejich vzhledu, ale o sblizeni lidi mezi sebou, jejich tesny kontakt s  prirodou, chcete-li jde o dusevni rovnovahu nabytou timto zivotnim stylem.

Jeden by namitnul, ze pokud je tento styl tak zajimavy a prospesny, tak proc ho nevyuzivaji i ostatni, ti ze druheho brehu vodni plochy? Uz tady bylo receno, ze tradice a stare mravy maji velmi silne koreny. Dnes bych pridal i prispevek konzumni spolecnosti. Mnohdy kolem sebe vidime predskolni deti, ktere ve stopach svych rodicu vyzaduji tytez znackove plavecky "jako ma tatinek", petileta devcatka se zhlizi v maminkach a uz v tomto veku nosi vetsinou dvoudilne plavky. V praxi to vypada tak, ze jakmile batole vyroste z plinek, tak okamzite nastoupi Jezisek, babicka,... a plavecky jsou uz na poradu dne. Zahalovani nahoty predpubertalnich deti sice neni nijak trestuhodne, ale svedci o nasi, dosti neprirozene spolecnosti. Plne chapu, ze jsme ze vsech stran bombardovani vsemoznymi vzory dokonalosti, kosmetickych uprav, chirurgickych zakroku. Dosti ale pochybuji o spravnosti tohoto vyvoje. Spise si myslim, ze honbou za dokonalosti nam unikaji zakladni lidske potreby, ktere jsou pro nas (nebo pro naseho souseda) treba momentalne nezajimave, ale pokracujicim odchylenym vyvojem se muzeme dostat do slepe ulicky. Naturismus je kultura, ktera pomaha lidem nahlednout do jejich podstaty, zazit nadherny pocit volnosti a sepjeti s prirodou. Ve sve neeroticke podstate je pristupny vsem lidem bez rozdilu a tim vytvari komunitu snasenlive, svobodne povahy. Velmi bych se zasazoval za to, aby se lide hodnotili podle sveho chovani a  ne podle vzhledu a dnes tak propagovaneho image. Nahy clovek vypada podle vzhledu vzdycky stejne. Od ostatnich ho odlisuje prave jeho chovani. To muze byt agresivni, vtirave, drze, nebo pratelske, nepoburujici, ci neutralni. Myslim, ze nase spolecnost se bude vedle rustu HDP a sily ceske koruny take vyznacovat svoji snasenlivosti a pochopenim ke vsem slusne se chovajicim lidem. Jestli to bude jako ve Skandinavii, kde je verejna nahota temer schvalena zakonem, nebo jako v USA, kde se prodavaji plavky na jedno pouziti, to uz je bohudik(zel), jen na nas.

Ivos Zurek, 2002