Honza Volf

Vira a nahe telo

Byly polozeny dotazy, zda vira dovoluje vericim navstevovat naturisticke lokality a ci nikoliv.
Ja bych se na tento problem podival nejprve z pozice cirkevni tradice a cirkevnich autorit. Je pravdou, ze cirkve nejsou naturismu prilis nakloneny. I kdyz tomu nemusi byt v pripade radovych clenu. Asi pred deseti lety se mi dostal do rukou casopis Dialog mladych, vydavany Cirkvi Adventistu sd. a ti delali pruzkum, zda clenove teto denominace schvaluji ucast svych vrstevniku na nuda lokalitach. Jen 50% se vyslovilo proti, coz povazuji za uspech, i kdyz aktivni ucast bude podstatne nizsi. Snad hlavnim duvodem je to, ze se nechteji nejak zkompromitovat pred lidmi ateisticky smyslejicimi, nebot podle techto lidi by cirkev mela byt mravni predvoj spolecnosti. Neco na tom bude, nebot je mnoho lidi nenabozenskych, kteri maji k naturismu vysloveny odpor :-) (pripomenme si stale horekovani nasich priznivcu, ze jejich drahe polovicky nesdili s nimi jejich zivotni styl). Jinak krestansti naturiste se sdruzuji zejmena v zahranici, travi spolu chvile volna i dovolene. Maji nekolik internetovych stranek, jejichz adresy jsem jiz uvadel, takze je jen pripominam.

Druhou otazkou je, jak se diva na naturismus Bible, moderne receno software vericich lidi.
Ja jsem se zacal zabyvat problemem nahota v Bibli nekdy koncem 80-tych let a shromazdil jsem znacne mnozstvi materialu o biblickych mistech ktere dnesni krestane neznaji a nebo nechteji znat.
Jen tak namatkou nekolik malych postrehu:
Odev se rekne hebrejsky "beged" a znamena mimo vyse uvedene 1. pokryt 2. byt licomerny, neverny, pokrytecky. To mluvi samo za sebe.
Byva zcela nepochopena 3. kapitola Geneze, kdy si nasi prarodicove po padu zakryvaji svoji nahotu. Bibli musime cist zasadne v originale. Jinak nepostrehneme smysl celeho kontextu a to podstatne nam unikne. Nahy se rekne hebrejsky "arum" a lstivy take "arum". Ale jedna se o naprosto dva odlisne koreny; kdyz to drasticky zjednodusim, tak v raji prozivali lide sve detstvi, ale to by chtelo opravdu rozebrat doslova pismenko po pismenku. Nahota v biblickych dobach byla denni samozrejmosti jak pri praci, tak i pri hygiene. Hospodin prikazuje Izajasovi, aby chodil nahy viz. Iz. 20, kap. 1.
Prof. ThDr. Josef Heger v predmluve Pisne pisni uvadi:
"I dospele divky a dospeli hosi chodivali nazi..." Pismo svate Stareho zakona sv. 2 str. 415.
Nejinak tomu bylo v mlade krestanske cirkvi: Svaty Cyril Jeruzalemsky promlouval k novokrtencum: "Jak podivuhodna vec! Byli jste nazi pred ocima vsech a nestydeli jste se, vpravde jste obrazem prvniho stvoreneho Adama, jenz byl v raji nahy a nestydel se."
Jisty odpor vuci nahote nastal v dobach Makabejskych (kol. roku 170 pr.n.l.), kdy si zidovsti sportovci od felcaru nechali restaurovat odriznutou predkozku, aby se jim Rekove neposmivali. Tim ovsem namichli vetsinu rabinu, nebot u Izraelitu je obrizka znamenim smlouvy.

Jedna clenka konzervativnich Adventistu sedmeho dne, znama tim ze propaguje zdravy styl zivota, racionalni stravu apod., se me na jedne z mych prednasek zeptala proc vlastne Zide nosi na hlavach jarmulky a jaky k tomu maji racionalni duvod. Vzdyt preci tak mala cepicka nemuze v zime zahrat a naopak v parnem lete uchranit pred uzehem. Nez bych ji vysvetloval celou problematiku z pohledu teologickeho, napadl me zpusob elegantnejsi. Zeptal jsem se ji zda se chodi v lete koupat. Odpovedela, ze ano. Zeptal jsem se ji, zda chodi k vode  v plavkach ci bez nich. Ta se temer urazila a oborila se na me co si vlastne o ni myslim. "Nic ve zlem , jen by me zajimalo, jaky mas ty racionalni duvod k noseni plavek. Kdyz si koupis ten nejdrazsi model, bude ti ve vode tepleji? A vis, ze plavky prochlazuji organismus a jsou zdravi skodlive?" Nevedela, jak reagovat, zacala koktat neco v tom smyslu, ze vsichni slusni lide chodi preci v plavkach, Ja odpovedel: "Tak jako ty nemas jediny racionalni duvod k noseni plavek, tak Zide nemaji racionalni duvod k noseni jarmulky. Jsou lokality, kde se plavky nosi a jsou, kde se plavky nenosi. Zalezi na zvyku a prostredi." Jiz nikdy se me neptala, proc nosi Zide tu jarmulku.
Pravda (recky alethea) je odhalenost veci i lidi. Je to znamenitym doplnkem hebrejske Emuny, coz je naprosta spolehlivost Boziho slova a jeho vernost. Zahalovani vzdy vede k necemu negativnimu. Jsem presvedcen o tom, ze pohlavni organy se staly predmetem vulgarni mluvy, az se zacaly systematicky zahalovat. To potom vede az k takovym absurdnostem, ze pani ucitelka z cirkevni skoly neni s to vysvetlit zakum, co je to obrizka, na kterem telesnem udu se provadi apod. Myslim si ze cloveku byl dan rozum a pet (nebo sest) smyslu, aby se dokazal orientovat. Kdyz pujdu do spolecnosti, oblecu si oblek, v zime kozich, na kolo cyklisticky dres, k praci monterky, no a k vode pujdu nahy.
Mikve je zidovska ritualni lazen (prekrasne vylicena ve filmu Golet v udoli), do ktere vstupuji konvertite pri vstupu k judaismu, snoubenci pred svatbou, muzi a zeny pred sabatem, zeny po sve periode. Clovek do mikve vstupuje cisty a nahy.Pred vstupem do posvatne lazne se musi zcela svleknout, odlozit vse co neni soucasti jeho tela a co lze volne odejmout (napr. nausnice, prstynky, ale i zubni protezy). Pak se musi osprchovat a odstranit veskerou necistotu (za nehty, v dutinach). Pak teprve vstoupi do mikve, ktera se musi skladat ze dvou vod, a to vody destove a vody pramenite. Nebot ve zprave o stvoreni je praveno, ze Hospodin oddelil vody od vod. Tedy ucelem a smyslem ponoreni je nabyt takoveho stavu jake bylo pri stvoreni a stati se tak znovuzrozenymi tvory Bozimi k Bozimu obrazu.Tak bylo i za Jana Krtitele i v dobe apostolske. "Jan krtil v Ainon, blizko Salim, protoze tam byl dostatek vody" Jan 3,23.
John 21:7 I rekl ucedlnik ten, kterehoz miloval Jezis, Petrovi: Pan jest. A Simon Petr, jakz uslysel, ze Pan jest, opasal se po kosili, (nebo byl nah,) a pustil se do more.
7 Onen ucednik, ktereho Jezis miloval, rekl Petrovi: "To je Pan!" Jakmile Simon Petr uslysel, ze je to Pan, prehodil si plast - byl totiz svlecen - a brodil se k nemu vodou.
V reckem originale (en gar gymnos), tito krestane nevedi, nebo nechteji slyset, ze v dobe Jezisove pri rybolovu asistovaly cele rodiny, ktere dle halachickych zakonu ryby usmrcovaly a odkrevnovaly. Takove mnozstvi ryb se zpracovavalo bud na brehu nebo jiz na lodich. Vzhledem ke znacne cene satu, nepracovali v monterkach, ale zcela nazi, aby si obleceni nepromocili nebo neroztrhali.
Jeste za dob nasich babicek a prababicek, zeny za pritomnosti muzu sekly obili do pulpasu svlecene a po praci se sli vsichni do mistni tune nebo potoka vykoupat (pochopitelne nazi, jak jinak).
Nejcastejsi namitky nekterych vericich proti nahote se opiraji o tato biblicka mista:

1. Adam s Evou po padu do hrichu zahaluji svoji nahotu.
2. Noe se opiji a odhaluje svoji nahotu a Cham ji uzri a je proklet.
3. Zakaz odkryti nahoty v Levitiku 18. a 20.
4. Batseba se koupe naha a vzbudi zadostivost Davidovu.

Ad 1. Jsme si vysvetlili jiz vyse
Ad 2. Pri pozorne cetbe tohoto pribehu se nam ozrejmi, ze Chamuv prestupek, za ktery byl potrestan nespocival v tom, ze uzrel otcovy pohlavni organy, ale ze se snazil nedovolenymi praktikami pohanskeho okoli evokovat sily plodnosti a to chtel docilit tim, ze s otcovym udem delal daleko horsi veci. Proto takove prokleti.
Ad 3. Kniha Levitikus nezakazuje odhalovani pohlavnich organu. Clovek, ktery se trochu vyzna v mysleni semitskych narodu dobre vi, ze obrat "neodkryjes nahoty" znamena nepovoleny pohlavni styk.
Ad 4. Problem koupajici se Batseby, ktera upoutala pozornost krale Davida nesouvisi vubec s jeji nahotou, ale resi se vnitrni moralni pokles izraelskeho krale, ktery z zadosti k zene posila na smrt jejiho manzela. Nicmene ritual, ktery provadela Betseba byl naprosto bezny u izraelskych zen a nikterak nesouvisel s nejakym jejich exhibovanim.

teolog Jiri, jaro 2002

P.S.
a)
V devate kapitole knihy Genesis ve versi 24 naleznete klic k pochopeni a vycteni toho, v cem je jadro teto biblicke stati.
Kdyz se probudil Noach (Noe) po vine, dozvedel se, co mu ucinil nejmladsi syn jeho.
Bohuzel tento mechanismus nepodporuje hebrejske fonty, tak jsem to nucen prepsat transkripci:
Vajikec Noach mijejno v jeda v et aser asa lo beno ha katan.

Slovesa asah znamena cinnost, konani pocin, ale tez i ohmatani ci omackani nebo nejakou jinou cinnost.
To, ze se jedna o tzv. Avoda zara (modlosluzbu = evokovani plodivych sil, za ucelem si vynutit pozehnani) pochopil uz i zidovsky komentator Rasi, protoze byl nucen vysvetlit, proc synove Noeho nesmeli videt otcovu nahotu, zatimco v mikvi = zidovske ritualni lazni jiz mozne bylo, aby syn uzrel nahotu vlastniho otce.
Myslim, ze by docela dobre stacilo si precist CEP s vykladem sv. c. 1 str. 75 dole, nebo novejsi Vyklady ke Staremu zakonu str. 65. Oboji vydal Kalich.

b)
Izajas 20
1 Toho roku, v nemz tartan poslany asyrskym kralem Sargonem pritahl k Asdodu, bojoval proti nemu a dobyl jej,
2 v onen cas promluvil Hospodin skrze Izajase, syna Amosova: "Jdi a odpasej si z beder zinenou suknici a zuj si opanky z nohou." On tak ucinil a chodil nahy a bosy.
3 I rekl Hospodin: "Jako chodi muj sluzebnik Izajas nahy a bosy po tri roky na znameni a predzvest pro Egypt a pro Kus,
4 tak pozene asyrsky kral zajatce egyptske a vysidlence kusske, mladiky i starce, nahe a bose, s odhalenym zadkem, Egyptu k hanbe.
5 Budou plni desu a hanby pro Kus, k nemuz vzhlizeli, a pro Egypt, jimz se chlubili.
6 Obyvatele toho pobrezi v onen den reknou: »Hle, tak to dopadlo s tim, k nemuz jsme vzhlizeli, k nemuz jsme se utikali o pomoc, aby nas vysvobodil od asyrskeho krale. Jak bychom mohli vyvaznout my?«
(Bible - Cesky ekumenicky preklad z roku 1994)

c)
Pro doplneni jeste nektere z webovych stranek krestanskych naturistu:
www.geocities.com/boydallen/
network54.com/Hide/Forum/83405
www.figleafforum.com/